rian-in-kenia.reismee.nl

Wat hebben we het toch goed!

Waar zal ik beginnen. Nu 4 dagen op Paediatric ward en weer veel gezien. Ze zijn hier van een paar maanden oud tot 6 jaar oud op dit moment. Over het algemeen zijn ze hier tot maximaal 12 jaar.

Ik schrijf dit terwijl ik op de afdeling zit. 11.30uur. De studenten doen wat huiswerk en ik kijk en help af en toe mee met mijn gebrekkig Engels wat betreft de medische begrippen.
Na de medicijn ronde zouden er klinische lessen zijn die door de studenten worden gegeven. De medicijn ronde is al zo'n 2uur klaar haha...

Gisteren is er een jongetje van 5 jaar overleden. Zeer plotseling. Zijn lever hield er mee op en niet heel snel daarna de rest van zijn kleine dunne lichaampje. Het zag het maar triest uit. Heel de ochtend zijn ze bezig geweest met beademen en reanimeren.
Ze hebben hier geen monitoren die alles in de gaten houden. De studenten gaven aan dat ze dit erg slecht vinden. Ook werd de jongen niet naar een ruimte gebracht waar ze dit wel hebben. Hij bleef gewoon in de ruimte liggen met alle andere kinderen. Een klein gordijntje er om heen maar nog stonden er pottenkijkers. Tussen alle artsen door te kijken. Ik was met een IV infuus bezig toen ik wist dat hij was overleden. Er slaakte een schreeuw van onmacht door de afdeling en ik hoorde gehuil en geschreeuw. Dit was de familie van het jongetje.
Zo'n uur na zijn dood kwam de familie het lichaam (dat opgerold was in een kanga, draagdoek) ophalen. Het had al die tijd op de behandeltafel in de behandelkamer gelegen. En hier werden ondertussen nog steeds kinderen behandeld. Af en toe wordt het lichaam verplaatst omdat er een kind bij moet zitten. Bizar om te zien.

Ook heb ik 2 dagen een jongetje van 2 jaar oud verzorgd. Hij heeft kokend water over zijn lijfje gekregen. Een wond op zijn buik benen. Kleine wondjes op zijn voetjes. Op zijn rug en tussen zijn billetjes. Het is zo'n triest gezicht. Maar wat is het een bikkel. Geeft geen kik tijdens de wondzorg. Terwijl het verband toch dagelijks los geweekt moet worden met water.

Dan kan ik het extreem schattige meisje van 5 jaar oud niet vergeten. Wat wordt ze blij als ze mij ziet. Ik heb al veel bijzondere reacties van kinderen gehad. Binnen maar ook vooral buiten het ziekenhuis. Maar dit meisje slaat alles. Ze is in het begin nog wat verlegen maar zojuist kwam ze naar me toe en gaf mij een knuffel. Iets wat de andere kinderen nooit gedurfd hebben. Ze heeft het Nefrotisch syndroom en is erg ziek. Dus ik ben blij dat ik haar 4 tot 5 dagen in de week een glimlach kan verzorgen.

Het Msambweni Hospital is een ziekenhuis voor de armste van de armste mensen heb ik me laten vertellen.
Dat is ook wel te zien aan de mensen. Ook het gebouw is triest. Wel wordt er gebouwd en uitgebreid.
Zo ben ik ook op de dialise afdeling geweest. Deze ziet er zwaar goed uit. Mooi geschilderd. De vloer is netjes en er hangen gordijntjes. De bedden zijn elektrisch (ik gok de enige in het hele ziekenhuis). En de bedden zijn gedekt met lakens (op de andere afdelingen doet familie dit). Deze afdeling bestaat nu 1 jaar.
Je ziet dat ze willen uitbreiden maar zoals ook de verpleegkundige aangeven de afdelingen die al bestaan wordt niet meer naar om gekeken. Hier geven ze geen geld aan uit. Ik hoop enorm dat onze €2200,- daar een steentje aan kan bij dragen.

Ik merk dat de studenten veel moeten weten en iets breder geschoold worden dan in Nederland. Dat is ook niet gek. Hier doen ze een bevalling en hechten ze. Wie weet wat nog meer.
Wel mis ik empathie en sommige praktijk skills.
Ze prikken hier de kindjes helemaal lek voor een IV infuus. Het is zo zielig om te zien. Als ze alle voetjes armpjes en handjes 5x gehad hebben wordt de IV op het hoofdje geplaatst. De kinderen zijn inmiddels zo bang dat ze met man en macht tegen het bed aan gedrukt moeten worden omdat het anders weer niet lukt.
Ook wanneer een medicijnen door de IV gespoten worden wordt dit niet na gespoten met NaCl.

Ik vermaak me op deze afdeling goed omdat de mensen hier ook geïnteresseerd zijn in mij ipv dat het alleen maar vanuit mij komt. We kletsen veel. Zo vragen ze soms uit het niets of ik de apotheek al heb gezien. En vragen ze of ik mee wil.
Zo werd ik mee genomen naar de dialyse door Zuhra en gaf ze aan om maandag de ICU (intensive care unit) te laten zien.

Zo hebben ze me nu ook precies uitgelegd welke afdelingen er zijn:

- Labour ward (Deel van de kraamafdeling waar de geboorte plaats vind)
- Maternity ward (Kraamafdeling)
- Female ward
- Male ward
1. Chirurgische afdeling
2. Medische afdeling
- Paediatric ward (Kindergeneeskunde)
- Renal ward (Dialyse)
- ICU (Intensive care Unit)
- MCH (Mother Child, dit is poli klinisch voor tijdens en na de bevalling)
- Out patient (Poli klinisch met high potention voor na een operarie)

Ondertussen is het vrijdag avond en lig ik op bed. Ik ben verbrand vandaag. Vannacht heeft het geregend en was het overdag nog wat bewolkt. Uiteraard kun je dan nog steeds verbranden.
Ach wordt wel weer bruin zullen we maar zeggen he.
Maar wat een weer vannacht. Onweer, bliksem en zo veel regen heb ik nog nooit gezien. Best angstaanjagend. De elektriciteit viel uit maar deze sloeg aan het begin van de vroege ochtend weer aan.

Ik heb gelachen vandaag. Oprecht. Hardop. Het was niet netjes van mij en niet gepast maar het floepte er uit voor ik er erg in had. Ik kwam een lilliputter tegen. Ja ja een echte Keniaanse lilliputter. Nu ik het op schrijf begin ik weer te grinniken.
Soms moet ik er even aan herinnert worden dat sommige dingen niet anders zijn maar gewoon zoals bij ons in Nederland.
Het doet me steeds minder al die zwaaiende mensen en de mensen die me willen groeten of zelfs aanraken. Maar deze kleine meneer was zo enthousiast aan het zwaaien dat ik voor ik het door had dus ook zo enthousiast terug aan het zwaaien was haha.
En jullie zullen wel denken waar heeft ze het nou toch allemaal over het is ook maar een mens.
Haha ja het is totaal niet bijzonder maar ik heb gelachen en deze meneer maakte mijn dag enorm vrolijk!

Zo zijn er wel meer van die kleine dingen.
Phoebe heeft vanavond mijn rug ingesmeerd. Pfoe wat brand die. Ik gok dat je er een eitje op kunt bakken zo warm. Wat moest ze lachen toen ik met mn rode kop kwam vragen of ze me in wilde smeren na het douchen. Want ja daar kan ik niet bij.
Jullie zullen wel denken waarom is dat zo grappig. Maar deze mensen hebben helemaal geen lekkere rituals body lotion om zichzelf mee in te smeren...
Ze vroeg meteen of ik pijn had en werd erg bezorgd een geboren moedertje.
We lachte en Phoebe was allang blij dat ik haar om hulp vroeg. Dit doe ik namelijk niet, ze maakt het zichzelf al zo druk de hele dag.
Vanmorgen wilde ik bijvoorbeeld mijn lakens wassen van het bed. Deze werden direct uit mijn handen gegrist. "That's my job" zei ze. Waarop er dus nieuwe lakens kwamen op mijn bed, mijn kamer gepoetst werd en prullenbak geleegd werd. En ik wilde alleen even mijn lakentjes wassen...
Ja ja ik hoor jullie denken, ze komt nog verwender terug dan ze al was haha.

Vandaag dus weer lekker relaxt aan het water gezeten.
En zojuist stond er dus een aangename verrassing op me te wachten. Een heerlijk visje gebakken op een bordje.
Phoebe was gisteren vis aan het bakken wat heerlijk rook en dat zei ik dus ook tegen haar.
Wat een lieverd is ze ook!
Wel zat ik even te kijken hoe ik deze toch ging ontleden maar dit ging verrassend goed ik kon het malse visje zo uit elkaar halen zonder de graatjes op te eten. Zie mijn album met fotos voor het visje haha, z'n staartje zat er nog aan en bedenk er even bij dat deze vanmorgen nog in de zee zwom. Ik woon in een echt vissersdorpje namelijk.

Geloof me er is nog zo veel meer wat ik jullie moet vertellen maar ik moet ze in het vervolg meteen even op schrijven, zodat ik ze niet vergeet.

Maar iedere dag heb ik nog meerdere keren de gedachte: "WAT HEBBEN WE HET TOCH GOED"!!!

Liefs, Rian.

Reacties

Reacties

Mariëtte Donders

Wat maak jij van alles mee zeg! Zooo leuk om te lezen. Groetjes uit Best

Mariska

Wat beleef je toch veel. Maar mooi om het te horen dat er goed voor jou gezorgd wordt.

Liefs maris

Peet

Hoi schat,
Wat een geweldig verhaal weer. Ongelooflijk wat jij allemaal mee maakt. Indrukwekkend gewoon. Gelukkig kan je het ook allemaal relativeren naar hun maatstaven en kom je af en toe een lilliputter tegen, haha. Blijf genieten lieverd en ik ben kei trots op je.
Big busu na kumkumbatia
Peet

Ingrid van den Akker

Hey Rian,
Wat een mooi maar ook heftig verhaal. En wat hebben die arme kindjes het toch getroffen met jou!! Super Rian!!
Heel veel succes en geniet ervan ????

Jan steur

Wat een tegenstellingen eigenlijk. Van heel triest naar heel leuk! Maar goed ook. Dan houd je het vol?

Mieke van rooij

Rian ????
Wat een heftig verhaal
Wat hebben de kinderen het super fijn dat jij er bent ????
Maar je moet veel verwerken ver driet tot super leuk
Maar ook genieten
Gr?????

Neeltje

Wat heerlijk om je verhalen te lezen Rian. Geeft je een goed beeld hoe het daar is. Fijn dat je wat meer gewend raakt aan de dingen daar. Het is niet altijd makkelijk, dus laat je maar af en toe verwennen daar. ?

Monique Raaijmakers

Zoo Rian, wat zie je veel daar, en knap van je dat je daar een steentje aan bij kan dragen. Succes en geniet!!

Anja Verberkt

Ik geniet van je verhalen.

Nicoline Vera

Wat een verhalen...... wat je allemaal meemaakt! Heb veel bewondering voor je Rian!?

Riky schellekens

Rian wat een ervaring doe jij daar op.
En je schrijft mooie verhalen
Knap hoor wat jij daar allemaal doet

Tilly

Mooi om mee te maken Rian en dan weten we weer hoe goed de zorg is hier en dat we het echt GOED HEBBEN IN NEDERLAND Gelukkig wist ik het zelf wel.Groetjes ook van Gerard en de rest.

Saskia van de sande

Hoi Rian,
Wat super leuk om je verhalen te lezen!!!
De tijd zal te kort zijn voor je....want wat maak je veel mee!!
Geniet ervan....groetjes

Ine Reloe

Jij valt elke dag van de ene verbazing in de andere. Van uitersten in verdriet en geluk. Je kunt daar zoveel betekenen. Dat maakt dat je ook kunt relativeren. Zo mooi, dat je met kleine dingen zoveel geluk kunt brengen. xxx

Harry en Elly den Harink

Lieve Rian,
Je verhaal weer met veel belangstelling gelezen.
Wat maak jij veel mee, waarbij vreugde en verdriet zich steeds afwisselen.
En wat een ervaring die je op !
Wij vinden je héél dapper hoor !
Wat ontroerend om te lezen, dat dat kleine meisje steeds naar je toe komt. Geniet daar maar van.
Lieve groetjes van Harry en Elly.

opa en oma

Je laat zien en horen dat je het juiste beroep voor jou gekozen hebt. Naast de medische verzorging ook de menselijke belangstelling. Dit samen heeft een ziek persoon nodig.
We krijgen steeds meer respect voor je.

Closien Verbeek-Renders

Hoi lief nichtje,
Wat maak je toch veel mee zeg. Je verhalen maken veel los, ook bij mij op grote afstand. Als ik denk aan dat 5-jarig jongetje dat komt te overlijden en dat er een schreeuw van de familie over de afdeling gaat......vreselijk.
Wat mooi als er voor jou een visje gebakken wordt als je thuis komt van een dag hard werken. Daar word je van binnen warm van, zo lief. Wat mooi die foto dat je met Joseph hand in hand staat, zwart en blank. Als ieder dat zou doen dan zou er veel minder oorlog en ellende zijn!. Lief dat je met ons deelt dat je een baaldag hebt maar ook weer mooi om te zien dat je de kracht hebt en krijgt om weer symbolisch op te staan en door te gaan.
Fijn dat er daar voor je wordt gebeden. Het geloof komt in de zondagskerk tot leven en het zingen daar zal elke zondag beter worden: "dank u voor deze nieuwe morgen......dank u voor deze nieuwe dag" zingen we hier. Wel denk ik als ik je verhalen lees : Wat een geluk dat we hier in Nederland geboren zijn.
Je schrijft: de zee is warmer dan het douchewater.............Ik kan er me niets bij voorstellen als we in Zoutelande op de camping zijn. Ik geloof niet dat ik dat ooit meegemaakt heb.
Uit het oog uit het hart? Echt niet. De regio coach heeft al gevraagd hoe ze je kon volgen. Een collega uit Oirschot heeft je adres gevraagd. Ook bij het Alzheimer Cafe kwam iemand naar met toe om te vragen hoe het met mijn "dochter" was. Ook op de bridge vragen ze aan opa en mij hoe het met je gaat. ( mantelzorger van een oud-cliënt ) Iedereen is vol belangstelling! Jan en ik kijken weer uit naar je volgende blog-verhaal. Veel werkplezier toegewenst en weet dat ik supertrots op je ben. Warme groeten van Closien

Jeroen van Rooy

WoW Rian

Super om te lezen wat je allemaal mee maakt
En probeer vooral veel te leren en te genieten van alles
Ook genieten van het mooi land
Maar dat ga je binnenkort doen lekker met je ouders ?

Tjeerd Spanjers.

Ik ben weer erg onder de indruk van dit verhaal op je blog Rian. Wat maak je daar heftige dingen mee op de afdelingen zeg? maar ik lees ook dat je een erg ziek meisje van 5 altijd weer vrolijk maakt?? en kan me voorstellen dat de positieve reacties van de patiënten en de artsen jou ook een boost geven om de zorg in het ziekenhuis op een hoger niveau te brengen. Ik vind de foto’s op je blog ook erg mooi? Gr Tjeerd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!