rian-in-kenia.reismee.nl

De conclusie

Hallo allemaal,

Applausje voor jullie want diegene die dit nu lezen zijn mij blijven steunen tot het aller laatste moment. Jullie zijn de beste. Ik zie het aantal lezers maar niet wie dit precies zijn sooooo leave a message!

De laatste dag in het ziekenhuis heb ik ondertussen gehad. Dus ik dacht laat ik eens een evaluatie momentje doen voor mezelf.

Wat heb ik geleerd? Was het wat ik er van verwachtte? Ga ik dit nog eens doen? Wat viel er mee en wat viel er tegen? Ben ik mezelf tegen gekomen? Heb ik heimwee gehad?

Ik merk dat als ik mijn blogs terug lees de gehele weg erg eerlijk tegen mezelf en jullie ben geweest. De fantastische dagen werden beschreven maar ook de moeilijke(re) dagen.
Maar de belangrijkste conclusie die ik kan trekken is dat ik de tijd van mijn leven heb gehad! Ik heb enorm genoten.

Ik heb over de cultuur geleerd, het geloof, het land en zijn volk. Om blij te zijn met de kleine dingen in het leven en niet alles meer als vanzelfsprekend te zien. Ik heb gezien dat als je een ander helpt dit als een kettingreactie doorgegeven wordt binnen een community.
Ik heb me verdiept en geleerd over andere ziektebeelden. En veel nieuwe dingen gezien op werkgebied.

Ik verwachtte hulp te kunnen bieden aan de patiƫnten maar ook aan de professionals. Dit was helaas niet altijd het geval. Ze zitten vastgeroest in hun gewoontes. Gaven hun eigen werk uit handen om zelf te kunnen niksen. Heb op elke afdeling hierin moeten aangeven dat ik graag nuttig ben en er dus dingen opgepakt kunnen worden waar ze normaal niet aan toe komen. Dit is helaas niet gelukt. Het afrikaanse tempo ligt nou eenmaal laag. Al snel heb ik mijn doel dus aangepast. Zo veel mogelijk zien en meemaken binnen het ziekenhuis. Nou dat is gelukt.
Maar ook om die reden ben ik direct begonnen met de sundayschool zodat ik ook nog wat ander werk te doen had.

Vanaf het begin ben ik in het diepe gegooid en was er niets geregeld voor mijn komst. Alleen dr. Stan wist er van. Ik moest er dus zelf voor zorgen dat ik van afdeling naar afdeling ging en moest mezelf voor mijn gevoel soms bewijzen. Ik hoorde de mensen ooit denken, heb je weer zo'n mzungu. Of maakte ik dit er zelf van? Ik werd veel aangekeken en ik heb wat gefluister achter mijn rug gehoord. Maar ik bleef vragen stellen en werken. Na 2 dagen kwamen de meesten dan wel los en begonnen ook vragen aan mij te stellen. Zo werd ik na enkele weken door de artsen al herkent en waren er veel mensen die mijn naam riepen als ze me zagen. Vooral bij de laatste afdeling was dit heel erg. Maar ik merkte dat hierdoor mijn collega's wel opener werden naar mij.

Ook dit probleem heb ik opgepakt door het bespreekbaar te maken met Peter en Nancy die het op zullen pakken richting het ziekenhuis. Vooral omdat de volgende 2 Nederlanders, studenten zijn die hier komen voor hun stage.

Of ik ooit nog eens vaker vrijwilligers werk zou willen doen? Ja en nee. Ik heb mijn portie voorlopig wel gehad. Maar ik zou zeker nog vaker terug willen naar Afrika, en mocht ik dat alleen moeten doen om de een of andere reden dan zou dat altijd in combinatie zijn met vrijwilligerswerk. En wie weet wat de toekomst ons nog brengt.

Wat viel er mee? Het alleen zijn. Ik wist dat ik de eerste maand alleen zou zijn maar dit viel me enorm mee. Ik genoot er eigenlijk ook wel van. Nou moet ik zeggen dat mijn laatste jaar ook wel een gekkenhuis is geweest qua werk en hobby's... dus die vrije tijd was wel fijn.
Wat viel er tegen? Eigenlijk is het niet het benoemen waard want alles was zo bijzonder en zo leuk. Maar dan zou ik zeggen dat het tegen viel dat ik niet zo zinvol was voor de professionals (de patiƫnten vonden het fantastisch haha). En het weer. Het is zo warm dat dit lang niet altijd prettig is.
Maar waar hebben we het over haha.

Kwam ik mezelf tegen? Soms op werk gebied. Maar ook dat viel reuze mee. Dat deed ik zelf. Ik ging zelf tot het uiterste qua werkzaamheden en ingrepen die ik wilde zien. Maar verder totaal niet. Ik voelde me snel thuis bij Phoebe. Iedereen was zo vriendelijk en altijd vrolijk!
Heimwee heb ik nooit gekend. Tuurlijk mis ik thuis soms maar daar kan ik me goed over heen zetten. Ik heb het hier namelijk ook erg goed en enorm naar mijn zin.

Conclusie: WAT EEN ERVARING! En ik had het echt voor geen goud willen missen.
Een afscheid met een traan. (Letterlijk). En ik hoop oprecht dat ik ooit hier weer een terecht kom. En deze hele lieve mensen opnieuw kan groeten.

Asante sana beautiful Kenya!

Baadaye!!

Ps. Dit blog stond al klaar. Dus soms wat foutjes in de tijd. Maar ik hoop dat jullie daar even doorheen lezen.

Ik ben nu lekker met pa en ma op vakantie. En ik geniet enorm. Ik zal jullie niet storen met jaloersmakende verhalen over hoe goed wij het hier hebben. Maar er komt nog 1 blog aan over mijn afscheid in Msambweni en een korte samenvatting over deze 2 weken. 

Love jullie xxx

Reacties

Reacties

Willem Renders

Hoi Rianne, elke keer met veel plezier je blogs gelezen. Je ervaringen heb je steeds leuk op papier gezet. Wat een geweldige ervaring. Geniet nu van je vakantie met jullie pap en mam. Wij de laatste dag in Zoutelande. Gro35jes Willem

Jan steur

Hele mooie ervaring, Rian. Je benoemt heel duidelijk cultuurverschillen die er zijn. Bij voorbeeld de traagheid ( of zou dat door de temperatuur komen??) . Ik heb het geluk dat ik ook in Afrika ben geweest! Ik ben het met je eens! Fantastisch mooi!! Dank voor het delen van je ervaringen en geniet van je vakantie ! ?

Kim Gerritse

Lieve lieve schat, wat ben ik trots op mijn vriendinnetje! Je bent een kanjer, het was heerlijk om je verhalen te lezen en om je knappe koppie te zien op skype #prima hoofd! Ik heb je met heel veel plezier gevolgd en gelachen om je mooie uitspraken. Ik kijk al uit naar een dikke knuffel 27 april! Je weet de wijntjes staan koud! Nu is t tijd om lekker te genieten met je paps en mams, heb je zo verdient! En ik moet zeggen dat ik erg uit kijk naar de jaloersmakende fotoā€™s en verhalen. Oja en Rietje jij had het voor geen goud willen missen, maar ik weet zeker dat al die lieve mensen in Kenia jou ook voor geen goud hadden willen missen! Dikke kus van mij en Sam!

Mariska

Hai Rian.
Heb je blogs met veel plezier gelezen
En wat heb je mooie verhalen geschreven.
En wat heb je mooie ervaringen opgedaan.
Geniet nog even van de mooie tijd met jullie pap en mam.

Nicoline

Je bent een KANJER!!!?

Monique Raaijmakers

Ik heb je gevolgd Rian! Mooi hoe je schrijft en wat een ervaring! Nu nog even genieten van je vakantie met je ouders!

Peet

Hey mtoto,
Wat heb je een geweldig avontuur beleefd daar en nu een prachtige afsluiting die het verdiend.
Ik ben keimtrots op je, je hebt zo'n geweldige belevenis van gemaakt, mede door je zelf reflectie en je vermogen om snel te schakelen en je aan te passen naar hun snelheid en gebruiken. Knap hoor ! Geniet nog van jullie rondreis en de dagen dat je trots aan je pap en mam kan laten zien wat je daar gedaan hebt. Busu kubwa Peet xxx

Amy Jochems

You did it girl! ??
trots op je en geniet van je vakantie.
XXX!

Danique

Lieve Rian,

Wat een fijn verhaal als je er zo over terug leest. Ik vond het echt super leuk om steeds weer te lezen wat je allemaal mee hebt gemaakt en tussendoor je foto's op insta te volgen. Super knap dat je dit gedaan hebt en hoe je door deze ervaring bent gedanst. Heeft ook vast met jouw opgewektheid en aanpak te maken. Geniet van deze laatste week Afrika en dan zie ik je lekker dr 27e weer, super tof dat je daarbij bent :D

Groetjes En tot snel!

Saskia van de sande

Rian ik heb genoten van je verhalen !!
Geniet nog van je vakantie die heb je dik verdiend....groetjes

Gerard klokgieters

Geniet er nog even van met pa en ma het waren steeds indrukwekkende verhalen top dat je het allemaal goed kunt verwoorden

Nog veel plezier met pa en ma

Corine van Beers

Ik heb je verhalen gelezen. Wat een ervaring!!! Nu fijn genieten van je vakantie met je ouders. Groetjes aan hun en heel veel plezier. De verhalen horen we nog wel?

Closien Verbeek-Renders

Lief nichtje, wat heb je jezelf mooi geƫvalueerd. Zoals jij het nu beschrijft in je laatste blog is zo mooi verwoord. Ook mag ik wel schrijven dat heel Best blij is als je straks weer thuis bent. We hebben het zo vaak over je gehad. We hebben je gemist. Geniet van je vakantie en groetjes ook aan je ouders

Christien van der Heijden

Hoi Rian,

Met veel plezier elke keer je verhalen gelezen en de mooie foto's bekeken.
Wat een ervaring ben je rijker . Wat heb je veel gezien en meegemaakt super!
Nu nog fijn genieten met jullie pa en ma.

Ingrid van den Akker

Lieve Rian,
Wat een prachtige verhalen (laatste 3) weer, ik moest nog wat inhalen. Vooral het laatste verhaal....was iedereen maar zo eerlijk naar zichzelf als jij!!!! Super!!!
Ik heb enorm genoten van je verhalen waarin je alles zo echt en mooi vertelde.
Jou mooie tijd in Kenya zal je nooit meer vergeten....een geweldige ervaring!!
Een fijne vakantie samen met je paps en mams ?
Gr Jan, Ingrid, Rens en Lars

Ardi

Rian het was een feestje om je blog te mogen lezen, ik stel voor dat je dat straks ook blijft doen, volgens mij gaat dat wel lukken, en krijg je nog meer volgers. Fijne vakantie en tot snel.
PS ook de groetjes van ons mam.

Jeroen van Rooy

Hoi Rian Jolanda en Marcel

Rian ik heb echt genoten van je verhalen en de fotoā€™s
Je hebt ( zoals je zelf ook schreef ) erg genoten

En nu lekker nog ff samen met je ouders genieten van vakantie en het mooie land

Groetjes en tot snel ! ?ā˜€ļø????

Conny

Hoi Rian elke keer weer met veel plezier en spanning jou nieuwe verhaal gelezen je heb veel meegemaakt mooie en minder mooie dingen maar Rian deze reis en ervaringen zijn voor je hele leven meis je bent zo'n goede dingen verrichtdaar in het ziekenhuis zoveel mensen geholpen en gesteund en ook het gezin en het dorp en de zondagschool Rian je bent zo geliefd daar en ook jij zult die mensen in je hart sluiten en vooral jou lieve knuffelkind ooch meisje wat een mooie ervaringen en herringeringen voor het leven en nu lekker genieten met paps en mams het land verkennen en vakantie vieren oja Rian hoe is het met de geiten die je mee gekocht hebt ??? veeel plezier ā¤???

Tim

Deze herinnering pakt niemand je meer af?

Mieke van Rooij

Geniet nu samen en laat ze de wilde dieren maar zie
Je bent een kanjer
Tot binnen kort in Best
Gr ?????????????

Joke hendriks .

Hallo rian.je kent me niet maar ik heb genoten van je verhalen .dingen die voor mij ook herkenbaar zijn .ik zag het in gedachten terug zoals ik het ervaren heb .ik heb in afrika een geweldige vakantie gehad .ik wens jullie nog een fijne tijd toe en geniet ervan .doe jullie pap en mam de groetjes van cas en joke .en jij bedankt voor je mooie verhalen .nog veel plezier .

Miranda

Wat een prachtig verhaal Rian. Met veel gevoel geschreven. Geniet nog lekker met je ouders van een wel verdiende vakantie. Heel veel sterkte alvast gewenst met je afscheid daar. Geniet ervan.?

Jo en Wilma de Koning

Hi Rian. Heb met plezier al je blogs gelezen. Snap dat je nu met een lach maar zeker ook met een traan de dingen daar achter moet laten. Jammer dat je geen veranderingen hebt kunnen aanbrengen in het werk daar. Geniet iig. van al je herinneringen daar. In je latere leven worden deze alleen maar mooier!!!! Voor nu ga genieten samen met je ouders van dit mooie land. En kom straks gezond weer terug voor een ander vervolg in Best. Daar kun je zeker meer aan bijdragen! Maar uiteindelijk blijft dit een hele mooie ervaring die je je leven lang nooit meer vergeet.

Riet Kaanders

Hoi Rian ,
Met veel plezier al je blogs gelezen.
Dit vergeet je nooit meer ,wat een ervaring.
Geniet nu nog maar van je vakantie, gr aan je moeder en vader.
Groetjes Riet

Ine

Mooi geƫvalueerd, Rian! Een ervaring om nooit te vergeten. Geniet nog lekker met je ouders van alles daar.
xxx

Joos

Hey lieverd! Lees dit artikel een beetje laat maar prachtig verteld weer en zo leuk om te horen allemaal!! Snel knuffelen wiehoeeee!

Alfonso Vazquez

Hallo kijkers online, ik ben Alfonso VƔzquez en ik ben hier om mijn getuigenis te geven over hoe ik werd geholpen om mijn vrouw terug te krijgen. Ik was een cheat en mijn vrouw betrapte me verschillende keren. Ik probeerde mezelf te repareren en elke keer belandde ik keer op keer vals spelen. Ik denk dat ik niet besefte wat ze voor me betekende totdat ze me met rust had gelaten. Ik begon een manier te vinden om haar terug te krijgen, maar niets leek perfect te werken totdat ik een artikel tegenkwam over Heer Zakuza die wereldwijd veel mensen hielp om hun relaties terug te krijgen. Ik nam contact met hem op via zijn WhatsApp-nummer via + 1 740-573-9483 en hij verzekerde me dat mijn vrouw binnen 48 uur bij mij terug zou komen met zijn krachtige magie en ik betaalde 410 euro voor de materialen die nodig waren voor het werk. Verrassend genoeg kwam mijn vrouw na 2 dagen terug naar huis en zei dat ze nog steeds van me houdt en ik heb gezworen haar nooit meer te bedriegen. Allemaal dankzij Lord Zakuza. WhatsApp hem via + 1 740-573-9483 of e-mail hem via: lordzakuza7@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!