rian-in-kenia.reismee.nl

Mijn 6 laatste dagen op Female Ward.

Hallo luitjes! Ben ik weer.

Het is nu donderdag middag en ik heb alweer bijna weekend.
Ondertussen ben ik op een nieuwe afdeling beland. Female ward. Weer iets anders.
Om te beginnen is de afdeling nieuwer, schoner en wat moderner. Voor de Keniaanse begrippen dan. Want op het moment dat ik dit typ denk ik bij mezelf Rian hoor jezelf eens, "moderner" waar heb je het over.
Ach ik voel me hier vort thuis en ben ondertussen het ergste al gewend.

Even uitleggen, female ward, de vrouwen afdeling. Dit omdat mannen en vrouwen hier gescheiden verblijven. Typische vrouwen kwalen maar ook acute ziektes. Ze proberen de ziektes te scheiden in 6 cubes.

Zo heb ik al 2x geassisteerd bij een MVA. Manual vacuum aspiration. Beide keren was het doel het verwijderen van een vroege miskraam (andere doeleinden: abortus of voor het lab). Dit gebeurt hier zonder plaatselijke verdoving en met een manual pump oftewel een spuit die ze handmatig vacuum maken.
Ik weet niet of het iedereen interesseerd maar ik zal niet te veel in detail treden zie evt voor foto's het album. Het is een pijnlijke en bloederige bedoeling. Tevens ook enorm emotioneel. Nu heb ik geen abortus mee gemaakt hier (helaas nog steeds taboe in Kenia) maar voor deze 2 vrouwen was de miskraam zeker zo emotioneel. Ze keken dwars door mij heen. Ook vergde het veel van mezelf merkte ik. Maar ik zie het als een week vol uitdagingen en een reflectie voor mezelf als mens en als verpleegkundige.

Ik wilde altijd zo heftig mogelijk mee maken maar ben er hier in Kenia ook achter gekomen dat dit niet altijd het leukste is. Ik mis hier ook echt het basic wassen en aankleden van een client want ook dan is een client kwetsbaar.

Ondertussen is de sponsoring helemaal geregeld! Het geld is overgemaakt naar Doingoood. Dr. Stan weet waar ik het graag aan uit zou willen geven en ook Ineke de oprichtster van Doingoood weet hier van. Samen zullen zei er op toezien dat dit geregeld wordt. Aangezien ik tegen die tijd al weg ben uit het ziekenhuis.
Dr. Stan zal wat spullen regelen voor in zijn operatie kamer. Ook heb ik aangegeven dat ze op Labour ward een dopler nodig hebben (ze luisteren nog met hun eigen oren naar het ongeboren kindje). Op paediatric ward vind ik het vernevelapparaat te verouderd waardoor er te veel fouten mee worden gemaakt dus ook hier 3 nieuwe sets van besteld. En op elke afdeling (mocht het allemaal qua centjes lukken) een nieuwe ijzeren trolley met 2 werkbladen. Deze blijken op elke afdeling kapot en worden erg intensief gebruikt. Verder heb ik mijn vertrouwen bij dr. Stan gelegd en aangegeven dat wat over blijft hij mag verzinnen. Dr. Stan bedankte heel vriendelijk met een leuk berichtje. Ik heb er vertrouwen in. Ik ben aangemeld voor zijn mailinglijst waar hij eens in de maand zijn nieuwsbrief naar toe stuurt. Ook voor collega's maar ook voor familie. Wordt hopelijk dus nog vervolgd.

Dinsdag heb ik ook weer een meeting gehad met de teachers van sunday school. Natuurlijk willen ze nog steeds dat ik les blijf geven. Dus op naar poging 2 haha. Wel heb ik aangegeven dat het toch wel makkelijk is als mijn keniaanse buddy wel het woord neemt bij uitleg. We gaan het zien. Zondag is het Pasen.

Ook staat er weer een leuk tripje op de planning. Volgende week gaan we (Anita, Wim en ik) naar Wasini Island. Het moet er prachtig zijn. Dat zeggen zelfs de lokals. Onderweg zien we hopelijk dolfijnen en kunnen we snorkelen. We lunchen op het Island en doen een wandeling. We worden al om 8.00uur opgehaald. Kijk er nu al naar uit. Volgende week nog maar 4 dagen naar het ziekenhuis en dan zit het er weer op! Ik wilde er nog HELAAS achter zetten maar haalde het weer weg. Ik ga het hier enorm missen maar ben ook zoooooo blij als ik weer lekker in Nederland aan het werk kan bij Buurtzorg Best met mijn lieve collega's en heeeeele lieve clienten! Op naar de laatste loodjes. Het aftellen is al een klein beetje begonnen.

Allemaal nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties en het trouwe lezen. Nog steeds lezen honderden mensen mijn blog en dat vind ik een enorme eer.

Dikke kus, Rian.

Reacties

Reacties

Mariska

Indrukwekkend verhaal Rian. Maar ook mooi om mee te maken. En inderdaad ook eeer aftellen om weer terug te komen naar nederland. Liefs en groetjes maris

Peet

Hoi lieverd,

Goh... wat beleef je daar toch ontzettend veel. Je zal er je leven lang positief op terug kunnen kijken. Ook op de heftige zaken maar zeker ook op de kleine waardevolle momenten zoals het zakje chips op je buik eten van Joseph. Deze "kleine dagelijkse " zaken maken dat je je zo thuis voelt daar. Kortom... zeer waardevol. Zo ook wat je daar schenkt aan Church en hospitaal. Maar het mooiste is toch wel het ontmoeten van zovele mensen met het hart op de goede plaats. Je ervaart nu zelf dat afkomst, rang en stand, huidskleur, geloof e.d. ondergeschikt zijn aan je intenties. Ik ben zo trots op je meisje, je bent een kanjer. Ga genieten van je laatste week hospitaal en op naar Nairobi om samen met ons Jolanda en Marcel je avontuur een mooi eind te geven. Wewe ni mchungaji, busu kubwa Peet x

Closien Verbeek-Renders

Hoi lief nichtje,

Wat een belevenissen! Het is elke keer weer bijzonder om je berichten te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Er wordt hier in Best veel over je gepraat. Ik zie je ook bij vele cliënten op tafel liggen, in het maandblad: "de uitstraling". Vaak vertel ik tijdens mijn werk over je verhalen en belevenissen...........Ja en zo loopt mijn route uit. Dus als jij straks in mei weer gaat werken dan loop jij nog verder uit dan ik! Dan kun je daar alvast rekening mee houden. Ik lees dat alle sponsergelden goed zijn gebruikt. Je hebt mooie doelen uitgekozen.
Bijzonder dat een dochter van een schapenboer geiten is wezen kopen.
Ik wens je nog vele fijne weken toe en weet dat ik maar velen met mij weer superblij zijn als je weer op Nederlandse bodem bent.

Ine Reloe

Lieve Rian,
Je wilde zoveel mogelijk ervaringen opdoen. Mooie, heftige, aangrijpende...... Volgens mij is dat je aardig gelukt en heb je bijna alle mogelijke emoties ervaren. Je hebt ook nog eens mooie relaties op weten te bouwen. Als ik al naar dat gezicht van die blije Joseph kijk. Wat kom jij "rijk" terug in Nederland. Geniet nog van je laatste "werkdagen". Liefs xxx

Gerard klokgieters

Een hele ervaring voor je wat je daar allemaal gezien en mee gemaakt heb hopelijk hed je er veel van opgestoken de laatste lootjes voor je succes nog daar
En over ongeveer 2 weekjes nog even genieten met pa en ma daar

Joke hendriks

Wat geweldig allemaal.ik heb er van genoten.heerlijk om te lezen .geniet er nog even van voor dat je het weet ben je weer thuis .groetjes

Nicoline

Als jij terug bent mag je van mij overal dubbel zolang blijven bij de mensen.... en als er dan een verzekering klaagt laten we jouw verhalen lezen.... kunnen ze lezen hoe relatief alles is! Aftellen is inderdaad begonnen?

Marlin

Hey Rian,
Een goed teken dat je na je super ervaringen ook al weer een beetje uit kijkt naar je thuiskomst en je werk bij Buurtzorg en natuurlijk om weer in Best te zijn bij familie en vrienden........ het zou niet goed zijn als je NIET naar huis zou willen!! Maar ga nog maar fijn genieten van je werk en "familie" daar nu het nog kan.
En dan alles nog aan je pa en ma laten zien en heerlijk genieten van jullie vakantie.
Je hebt (hopelijk) nog een paar mooie weken voor de boeg.
Groetjes van ons allemaal.....doei

Harry en Elly den Harink

Lieve Rian,
Wij hebben met heel veel belangstelling je verhalen gelezen.
Wat een ervaring heb je op gedaan.
Nu ga je nog twee weken genieten samen met je ouders.
Wij wensen je met elkaar nog een heel fijne tijd toe. Geniet ervan !!

Paul Bots

Rian ik heb genoten van je verhalen de afgelopen weken. Veel plezier met je ouders bij de rondreis in Kenia. Tot ziens in Best .

Mieke van rooij

Rian ???
Wat een mooi verhaal weer
Je maakt wel veel mee Mooie en minder mooie dingen
Maar over 10 dagen en dan komen papa en mama naar je toe
Geniet dan samen
En fijn te horen dat je ook naar je werk in Best verlangt en naar familie en vrienden
En ook naar ons in het koude landje
Geniet nog mar fijn Gr ?????????

tante Andrea

Vandaag de halve dag besteed aan alle mails van jou, Rian! Ze zaten in de spambox. XS4ALL wist er geen raad mee blijkbaar. Af en toe komt een vriend uit Bladel helpen met onze pc. Die ontdekte ze. Maar je verhaal is echt de moeite waard, Rian. En dus voor jou ook deze ervaringen. Ik wens je nog een hele mooie tijd en straks een behouden thuis!
Veel groeten ook van ome Jan en onze kinderen, die met Pasen weer hier zijn.

Harrie en Cor (Julia)

Hoi!

Wat een mooie en waardevolle tijd maak jij daar mee. Ook hier kom je dagelijks voorbij. Wij wensen je nog een fijne tijd daar en geniet wan je welverdiende vakantie daarna. Groetjes van Harrie en Cor van de Sande en mij?

Ingrid van den Akker

Hoi Rian,

Zoals jij achter liep met schrijven liep ik achter met lezen. Nu net je laatste 2 verhalen/belevenissen gelezen. Wat kan ik door jou schrijven toch snel lezen. Zo mooi en boeiend. Wat gaat de tijd snel en wat heb je veel mee mogen maken.....heeeel bijzonder!!! Staat mooi op je CV zeggen ze dan maar nog mooier het zit voor altijd in je HART. Geweldig!!! Blijf genieten van je tijd die je nog hebt en wij blijven je volgen!! ????

Groetjes uit Liemt

Stafen Van De Buuren

Mijn hart is vervuld van vreugde en daardoor heb ik geen woorden meer om Lord Bubuza te bedanken voor het helpen om mijn vriendin terug te krijgen. Ik had ruzie met mijn vriendin en dit leidde tot ons uiteenvallen, ik deed er alles aan om contact met haar op te nemen en haar te laten zien hoe erg het me speet, maar ze weigerde terug te komen. Ik was verdrietig en bleef een eenzaam leven leiden, onze breuk raakte mij en ik kon niet meer van elkaar houden, dus vertelde ik mijn vriend alles wat er gebeurde en we zochten samen naar een oplossing op internet en we zagen verschillende getuigenissen van mensen die waardeerden en bedankten Lord Bubuza omdat hij hen hielp hun geliefden terug te krijgen, dus nam ik contact op met Lord Bubuza voor hulp en vertelde hem mijn probleem. Ik deed precies wat Lord Bubuza me vertelde en tot mijn grote verbazing belde mijn vriendin me om haar te vergeven en haar terug te nemen. Het was als een droom voor mij, dus terwijl ik in mijn huis zat met mijn vriendin, kwam ze binnen, viel op haar knieën huilend en smeekte me haar te vergeven en sindsdien leven we gelukkig zonder ruzie of ruzie. Ik heb mezelf beloofd dat ik de wereld zal laten weten over heer Bubuza en hoe krachtig en snel hij is in het helpen van mensen. Heeft u problemen? Neem contact op met Lord Bubuza via whatsapp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

Alfonso Vazquez

Hallo kijkers online, ik ben Alfonso Vázquez en ik ben hier om mijn getuigenis te geven over hoe ik werd geholpen om mijn vrouw terug te krijgen. Ik was een cheat en mijn vrouw betrapte me verschillende keren. Ik probeerde mezelf te repareren en elke keer belandde ik keer op keer vals spelen. Ik denk dat ik niet besefte wat ze voor me betekende totdat ze me met rust had gelaten. Ik begon een manier te vinden om haar terug te krijgen, maar niets leek perfect te werken totdat ik een artikel tegenkwam over Heer Zakuza die wereldwijd veel mensen hielp om hun relaties terug te krijgen. Ik nam contact met hem op via zijn WhatsApp-nummer via + 1 740-573-9483 en hij verzekerde me dat mijn vrouw binnen 48 uur bij mij terug zou komen met zijn krachtige magie en ik betaalde 410 euro voor de materialen die nodig waren voor het werk. Verrassend genoeg kwam mijn vrouw na 2 dagen terug naar huis en zei dat ze nog steeds van me houdt en ik heb gezworen haar nooit meer te bedriegen. Allemaal dankzij Lord Zakuza. WhatsApp hem via + 1 740-573-9483 of e-mail hem via: lordzakuza7@gmail.com

Clara Matt

My name is Clara I am here to make a review about how Dr Charles helped me in fixing my marriage and also to those out there seeking for help and advice on how to save your broken marriage or relationship, few months ago I was having issues with my husband I noticed he has been having an affair with another young lady in his place of work I confronted him but he got angry and say to my face that it’s true, as if that was not enough he went ahead by telling me he doesn’t love me anymore that he wanted a divorce I was to devastated and confused, I pleaded with him that I don’t want a divorce but he insisted, before then I had heard about Dr Charles while browsing on the internet how he use to help people with broken marriages and relationships, I gave it a thought and I decided to contact him, he promise to put a smile on my face again, I followed his instructions and after 3days I was so surprised to see my husband kneeling before me and apologizing for what he had said about the divorce, this is something I never expected, I thank Dr Charles for what he has done for me, now am living happily with my husband and he has stopped seeing the other woman. Please if you are having issues like this I advice you to contact Dr Charles he can help you as well drcharlesspeltemple@gmail.com website: https://drcharlesspeltempl.wixsite.com/info WhatsApp: +2348146708557

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!